Station Arnhem Centraal
Het nieuwe station in Arnhem, dat in totaal 37,5 miljoen euro heeft gekost, is het resultaat van een bijna twintig jaar durend ambitieus project. UNStudio is het brein achter het masterplan voor één van de grootste naoorlogse herontwikkelingsprojecten in Arnhem. Verwacht wordt dat deze nieuwe ‘voordeur van de stad’ zich zal ontwikkelen als belangrijk knooppunt tussen Duitsland, België en Nederland. Het nieuwe stationsgebouw, dat commerciële functies en een conferentiecentrum huisvest, staat in verbinding met de nabijgelegen kantoren, het stadscentrum, een ondergrondse parkeergarage en het park Sonsbeek.
De architectuur, geinspireerd door het wiskundige concept van een klein-fles, heeft als doel het vervagen van de overgang tussen binnen en buiten, waardoor het stedelijk landschap zich in het interieur van de stationshal lijkt door te zetten. De structuur van het dak en de gedraaide kolom was enkel mogelijk door het vervangen van traditionele constructiemethoden en materialen. Zo werd beton, dat in eerste instantie zou worden gebruikt, vervangen door veel lichter staal en zijn er op innovatieve wijze scheepsbouwtechnieken ingezet voor de constructie.
Na een intensieve studie van passagiersstromen en transportmethoden, stelde UNStudio dat het nieuwe stationsgebouw volledig zou moeten voldoen aan de 21ste-eeuwse manier van vervoer. Daarbij zou het station een ‘transfermachine’ moeten worden, welke het gehele spectrum van openbaar vervoer zou moeten omvatten. In samenwerking met Arup werd er een kolomloze ruimte ontwikkeld, waarvan de vormgeving is gebaseerd op de intuitieve wijze waarop mensen zich door de ruimte bewegen.
In 2001 kreeg het project door de Nederlandse overheid de status van sleutelproject, dat wordt toegewezen aan stationsgebieden van nationaal belang. Deze stations zouden moeten fungeren als katalysators voor stedelijke vernieuwing en economische groei. Verwacht wordt dat het nieuwe stationsgebouw in Arnhem economische groei zal faciliteren door het vergroten van de passagiersstroom naar de stad naar een aantal 110.000 forenzen per dag in 2020.
Oplevering | 2015 |
Opdrachtgever | ProRail B.V. |
Adviseur installaties | Arcadis |
Bouwkunding aannemer | Bouwcombinatie BAM Ballast Arnhem Centrum VOF (BBB, BAM & Ballast Nedam) - BouwCombinatie OV-Terminal Arnhem (BCOVTA, BAM & Ballast Nedam) |
Fotograaf | Ronald Tilleman, Frank Hanswijk, Siebe Swart |